Tuesday, September 28, 2010

Tiramisu


Assalammualaikum...

Entry kali ni, Tiramisu... 
Aku terus tempel resepi kat sini lah ye... Step by step dalam entri seterusnya.... oh iye! credit to Chef Hanieliza lagi sekali untuk resepi ni... huhuhuhu....

TIRAMISU

Bahan

1 biji span kek coklat (aku guna swiss roll mocha flavor brand Tesco heheehehe...)
250 gm keju cream [philidephia] (guna Tatura pun ok gak! tapi masin lebih sket la...)
150 ml yogurt asli
1/2 cawan gula
serbuk nescafe (aku tukar ngn cocoa powder)

Cara
1. Kek span dibelah 2 lapisan
2. Pukul keju dan gula sehingga gebu.
3. Masukkan yogurt dan pukul lagi sehingga rata.
4. Sapukan adunan dibahagian tengah lapisan kek.
5. Ayakkan serbuk nescafee sekeliling kek.
6. Susunkan lagi kek dan sapukankan dengan adunan keju. Ayakkan serbuk nescafe lagi.
7. Sejukkan beberapa jam sebelum dihidangkan. 

Kalau guna kek span macam Chef Hanieliza ni mungkin akan jadi soft gitu tapi aku guna swiss roll cake, aku potong kasi tebal sket so bila potong and nak kuarkan dari bekas asal, idaklah pecah2 or lembik. Hubby siap bawak bekal ke johor lagi n masih elok condition waktu nak makan tu.... hehehehe...

Leh try test tgk cuba camna... kalau sedap ks credit ke Chef Liza ek!!

Nashya Ariff

No comments: